Om din lägenhet

Här hittar du information som kan vara bra att känna till om din lägenhet och vilka skyldigheter du har som hyresgäst.

Underhåll av lägenheten

Som hyresgäst hos oss är du skyldig att anmäla eventuella fel och brister som uppstår i lägenheten. Kontrollera exempelvis regelbundet att elementen inte läcker. Om ett fel uppstår med en större skada som följd, och du inte har anmält det, kan du komma att bli ersättningsskyldig.

Det här är ditt ansvar i lägenheten

  • Att hålla rent och byta filter i spisfläkten.
  • Att byta glödlampor och lysrör, även i kyl, frys och ugn.
  • Att göra rent ventiler för till- och frånluft i lägenheten. För din och dina grannars trivsel – se till att alla ventiler är öppna.
  • Att göra rent i avlopp i kök och badrum samt golvbrunnen i badrummet. Vid svåra problem kan du behöva vår hjälp.
  • Testa brandvarnaren och byta batteri vid behov.

Det här kan vi hjälpa dig med

Ibland uppträder problem som du själv inte kan åtgärda. Vi hjälper dig när:

  • Spis, kyl eller frys inte fungerar. Kontrollera först om någon säkring gått.
  • Det droppar och läcker från kranar, element och toalett. Ta då kontakt med oss omgående.
  • Fönster eller dörrar inte går att stänga eller är trasiga.
  • El saknas. Kontrollera först om någon säkring har gått.
  • Det är stopp i avloppet eller om det rinner sakta i golvbrunnen eller vasken trots att du försökt rensa avloppet.
  • Din bostad är utrustad med en brandvarnare. Om du behöver hjälp att byta batteriet i brandvarnaren så hjälper vi dig.

Värme

När sätts värmen på?

Värmen i din lägenhet justeras automatiskt efter utomhustemperaturen. Systemet är inställt på att gå i gång när temperaturen ligger under en viss grad. Det kan därför vara svårt att hålla en stabil inomhustemperatur på våren och på hösten när det är kalla nätter och varmare dagar. Ha lite tålamod. Normalt tar det några dagar innan inomhustemperaturen har anpassat sig till ett kallare väder.

Hur mäter jag inomhustemperaturen i min lägenhet?

Mät temperaturen mitt i rummet på en meters höjd från golvet. Visar termometern under 20 grader gör du en serviceanmälan till oss.

Så här får du bättre inomhusklimat under vintern när det är kallt ute

  • Kontrollera att alla element är fullt påskruvade. För att öka värmen – vrid reglaget så långt moturs det går.
  • Ställ inte möbler framför elementen.
  • Se till att ventiler i fönster är öppna och rengjorda.
  • Låt inte gardiner täcka för ventiler, fönster eller element.
  • Om du vill vädra? Gör det snabbt. Försök däremellan hålla entrédörrar och fönster stängda

Så här får du behagligare inomhusklimat när solens strålar värmer extra under sommaren

  • Dra för/ner dina gardiner och persienner under dagtid för att hålla värmen ute.
  • Om du vill vädra, passa på under kvällar och nätter då temperaturen utomhus är lägre.
  • Håll fönster och balkongdörrar stängda dagtid.
  • Slå på köksfläkten samtidigt som du vädrar så bidrar det till snabbare cirkulation.

När något akut uppstår

Vid fara för dig som hyresgäst, för fastigheten eller tredje part ska du göra en akut felanmälan. Det kan tex vara stopp i avloppet, en vattenläcka eller i värsta fall brand. Då är det viktigt att du tar kontakt med oss omgående. Vår jourtelefon är öppen dygnet runt vid akut felanmälan.

Vid akuta ärenden ring: 0140-31 17 97

Om det uppstår problem som inte kan betraktas om akut ska du göra en serviceanmälan.

Så här gör du en serviceanmälan

Respektera våra telefontider och gör inte akut felanmälan i annat fall än vad som beskivs ovan. Här hittar du information om våra telefontider och hur du gör en serviceanmälan.